چرا قیمت سیمان در بازار ۲ تا ۳ برابر شد؟

  • صفحه اصلی
  • چرا قیمت سیمان در بازار ۲ تا ۳ برابر شد؟
 چرا قیمت سیمان در بازار ۲ تا ۳ برابر شد؟

چرا قیمت سیمان در بازار ۲ تا ۳ برابر شد؟

به گزارش مهندسان شهر:

یک تولید کننده سیمان:
 درصد مصرف سیمان پاکت به فله ۲۰ یا ۳۰ درصد است که در این ۳ ماه به حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

با توجه به تفاوت قیمت زیاد سیمان درب کارخانه تا مصرف کننده حضور دلالان پررنگ شده و بازار دلالی گرم شد و گاها کد سیمان بین چند نفر دست به دست می‌شود و نهایتا سیمان با قیمت گرانتر دو تا سه برابری به دست مصرف کننده می رسید.

 به نظر می رسد با اعمال افزایش قیمت سیمان تقاضای کاذب کاهش یافته و بزودی عرضه متناسب شده و قیمتها کاهش خواهند یافت

سیمان ماده‌ای است که قابلیت چسباندن ذرات شن و ماسه رو به یکدیگر دارد و با به بوجود آوردن جسم  یکپارچه و محکم از ذرات متشکله و ساخت بتن یا ملات، یکی از پر کاربرد ترین مصالح در صنعت ساختمان می‌باشد.سیمان از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. سیمان فراورده ای است شیمیایی، که در نتیجه ترکیب با آب سخت می شود و محصول حاصله، در مقابل رطوبت با دوام و مقاوم است. سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در راهسازی، سد سازی و  به طور کلی در ساخت و ساز است و در تمامی مراحل ساختمان نیز به عنوان ملات چسباننده از آن استفاده می شود.

انواع سیمان

سیمان پرتلند نوع ۱ همان سیمان معمولی است. سیمان پرتلند تیپ ۲ تحت عنوان سیمان اصلاح شده نیز شناخته می شود. می توان از سیمان اصلاح شده در بتن ریزی های حجیم و بتن ریزی در هوای گرم بهره برد.در حقیقت این نوع سیمان پرکاربرد ترین تیپ سیمان است چراکه در پی چینی، انواع دیوار چینی ( انواع آجر – بلوک سفالی – بلوک و…)، کاشی کاری و بسیاری دیگر کاربرد فراوان دارد.همچنین از این نوع سیمان در ساخت قطعاتی مانند بلوک سیمانی ، کپل، جدول و انواع تیر برق استفاده می گردد. سیمان پرتلند نوع ۳ تحت عناوین دیگری نظیر سیمان زودگیر یا سیمان سخت شونده نام برده شده است. در مواقعی که کار بهره برداری باید زودتر از موعد انجام گیرد مورد استفاده بیشتری دارد. این سیمان در شرایط آب و هوایی سرد هم سریعا به عمل آمده و تنها نکته ای که باید ضمن بهره وری از آن در نظر داشت، استفاده از ضدیخ است. سیمان پرتلند نوع ۴ تحت عنوان سیمان کندگیر مشهور می باشد. این سیمان در دمای بالا ۴۰ درجه ، در بتن ریزی های دارای سرعت کم تر و به صورت لایه لایه مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان پرتلند نوع ۵ با نام دیگر سیمان ضد سولفات شناخته شده است. بدین ترتیب، هنگامی که محیط سازه بتنی در معرض سولفاته شدید است از سیمان پرتلند نوع ۵ بهره برده می شود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید