تسهیل صدور پروانه ساختمان حق شهروندان است

  • صفحه اصلی
  • تسهیل صدور پروانه ساختمان حق شهروندان است
تسهیل صدور پروانه ساختمان حق شهروندان است

تسهیل صدور پروانه ساختمان حق شهروندان است

الکترونیکی شدن تمام روند صدور پروانه ساختمانی

مهندسان شهر : فرآیند صدور پروانه ساختمانی که در دو نهاد شهرداری و سازمان نظام مهندسی دنبال می‌شود ، به پروسه‌ای زمانبر و گاهاً کلافه کننده تبدیل شده که رغبت برخی سرمایه‌گذاران را به ادامه کار در بخش ساختمان از بین برده‌است .

آنچه بدیهی است این است که اعضای شورا می بایستی هر چه سریع‌تر برای این روند فرسایشی اقدامی عاجل صورت دهند و یک‌بار برای همیشه شهروندان را در این حوزه با روالی سهل و بی زحمت مواجه کنند. بنابر نظر کارشناسان امر این مهم شدنی است و چنانچه شورای شهر و شهرداری و نظام مهندسی توافقی پیشه کنند خواهند توانست خدمتی به شهر و شهروندان خود در این زمینه انجام دهند.

امیر رحمانی از مهندسان شهرساز و کارشناسان شهرداری در گفتگویی پیرامون مسئله اخذ پروانه ساختمانی بیان کرد : تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از حقوق عامه و قانونی شهروندان است و این مهم با صدور پروانه بصورت الکترونیکی محقق خواهد شد.

متن کامل گفتگو مهندس رحمانی پیرامون راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی مشترک شهرداری و نظام مهندسی با رویکرد «تسریع و مدیریت صدور پروانه ساختمانی بدین شرح است :

طبق ماده ۵٩ قانون « رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» شهرداری ها مکلف هستند حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از پرداخت نقدی یا تعیین تکلیف نحوه پرداخت عوارض به صورت نسیه نسبت به صدور و تحویل پروانه ساختمان متقاضی اقدام کنند.

لیکن در حال حاضر برای افرادی که قصد دریافت پروانه ساختمانی دارند، طول مدت دریافت پروانه به اندازه مدت ساخت ساختمان زمان می‌برد که این به معنی خواب سرمایه و زیان سرمایه گذار و شهرداری است.

تسریع و تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از حقوق عامه و قانونی شهروندان است. شهروندان بایستی با شفافیت کامل بدانند، املاکشان در طرح‌های توسعه شهری در چه وضعیتی است و چه ظرفیتی برای احداث بنا دارد.

اینکه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها، حریم‌ها و محدودیت‌هایی مصوب می کنند، بایستی به اطلاع کامل شهروندان برسانند. اینگونه محدودیت‌ها و مصوبات را باید بلافاصله در نقشه های شهری بروزرسانی کنند تا مردم از کلاف سردرگم برخی استعلامات اداری خلاص شوند.

راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی/مزایای سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی
در این راستا راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی مشترک شهرداری و نظام مهندسی با رویکرد «تسریع و مدیریت صدور پروانه ساختمانی» می‌تواند راه گشا بوده و کلیه فرآیندها از جمله استعلامات، معرفی مهندسین ذیربط، طراحی و کنترل و تایید نقشه های معماری، سازه، برق و مکانیک در شهرداری و سازمان نظام مهندسی به صورت کاملاً الکترونیکی صورت پذیرد.

این سازوکار الکترونیکی، ضمن کاهش قطعی فرآیند صدور پروانه ساختمانی، موجبات عدم مراجعات و سردرگمی شهروندان، حفظ محیط زیست از طریق حذف پرینت و کاغذبازی، حذف رانت، نظارت بیشتر بر عملکرد مهندسین طراح، ناظر، مجری و، نظارت بیشتر بر عملکرد کنترل کننده های نقشه های ساختمانی در شهرداری و نظام مهندسی، نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط و … خواهد شد.

وی با اشاره به تنها راه‌کاری که می توان در این حوزه پیشنهاد داد، ادامه داد: راهکار بر آن است که سامانه ای ایجاد گردد که از بدو مراجعه شهروند به شهرداری کلیه پروژه ها در سامانه ثبت شود، از استعلام‌های هوشمند، وجود مشخصات و آمار مهندسین مربوطه در سامانه و عمل مهندسین طراحی طبق ضوابط جاری و … همه این‌ها در داخل سایت بارگذاری گردد (هرگونه پرینت نقشه نیز ممنوع)، کنترل کننده های شهرداری و نظام مهندسی فرآیند کنترل رو انجام دهند و در نهایت پس از تایید یک برگه دفترچه پروانه ساختمانی صادر گردد.

رحمانی با اشاره به پروسه طولانی موجود، اظهار داشت: پروسه زمانی طولانی که اکنون با آن روبرو هستیم،به صورت عمده دلیل آن رفت و برگشت‌های نقشه های کاغذی، عدم دسترسی به مهندسین در مواقع لزوم، کم کاری مهندسین، کوتاهی در انجام امور توسط کنترل کننده ها و … است و در نهایت مدیریت زمان را کسب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه فرآیندها در صدور پروانه طولانی تر شده است، گفت: این موضوع به علت موازی کاری‌ها و پیچیدگی قوانین ساختمانی، تعدد مهندسین ساختمان، کاغذبازی ها، استعلامات مازاد و … اتفاق می افتد.

اکنون این فرایند حداقل شش ماه زمان نیاز دارد

 

 

منبع : خبرگزاری موج


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید